DOKUMENTY
Oto przykładowe zestawienia dokumentów wymaganych do aktu notarialnego:
1) Sprzedaż działki gruntu:
- informacja o numerze księgi wieczystej,
- podstawa nabycia*,
- wypis z rejestru gruntów, ewentualnie wyrys z mapy ewidencyjnej (do założenia nowej księgi),
- zaświadczenie lub wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy dla działki, ewentualnie zaświadczenie o braku takiego planu,
- zaświadczenie wydane przez Starostwo Powiatowe, zawierające informację, czy grunt został objęty uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją wydaną na podstawie inwentaryzacji lasów.
2) Darowizna działki gruntu w gronie bliskiej rodziny:
- informacja o numerze księgi wieczystej,
- podstawa nabycia*,
- wypis z rejestru gruntów, ewentualnie wyrys z mapy ewidencyjnej (do założenia nowej księgi).
3) Sprzedaż lokalu mieszkalnego:
- informacja o numerze księgi wieczystej,
- podstawa nabycia*,
- zaświadczenie o braku osób zameldowanych (na żądanie Kupującego),
- umowa kredytowa i oświadczenie o ustanowieniu hipoteki (w przypadku zakupu na kredyt).
4) Darowizna lokalu mieszkalnego:
- informacja o numerze księgi wieczystej,
- podstawa nabycia*,
- informacja, czy Darczyńca ma życzenie ustanowić służebność mieszkania.
5) Sprzedaż spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu:
- informacja o numerze księgi wieczystej, jeśli została założona,
- zaświadczenie ze spółdzielni o przysługującym prawie do lokalu (ważne 30 dni od daty wydania)
- podstawa nabycia podstawa nabycia*.
6) Pełnomocnictwo do sprzedaży:
- dane osobowe osoby udzielającej pełnomocnictwa,
- dane osobowe pełnomocnika,
- informacja o numerze księgi wieczystej, wskazane jest także okazanie podstawy nabycia,
- informacja o zakresie pełnomocnictwa.
7) Testament:
- dane osobowe osoby sporządzającej testament
- dane osobowe osoby/osób powoływanych do spadku (imiona, nazwisko, imiona rodziców, data urodzenia i miejsce urodzenia).
8) Umowa rozdzielności majątkowej:
- odpis skrócony aktu małżeństwa lub podana data zawarcia małżeństwa w przypadku intercyzy.
9) Akt poświadczenia dziedziczenia:
- akt zgonu spadkodawcy,
- testament spadkodawcy, jeżeli został sporządzony,
- akty stanu cywilnego spadkobierców: odpisy skrócone aktów urodzenia (mężczyźni, kobiety niezamężne) lub odpisy skrócone aktów małżeństwa (kobiety zamężne),
- nr PESEL zmarłego – „przecięty” dowód osobisty zmarłego lub zaświadczenie z właściwej gminy o numerze PESEL zmarłego.
* podstawa nabycia akt notarialny (np. umowa zakupu nieruchomości) lub postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku/akt poświadczenia dziedziczenia w przypadku nabycia nieruchomości w drodze dziedziczenia.
Ponadto za każdym razem potrzebujemy danych osobowych wszystkich Stron (oba imiona, nazwiska, imiona rodziców, PESEL, aktualny adres zamieszkania, nr dowodu osobistego lub paszportu, stan cywilny).
UWAGA! W przypadku nabycia nieruchomości w drodze dziedziczenia lub darowizny dokonanej po 01.01.2007 r. wymagane jest zaświadczenie urzędu skarbowego o zwolnieniu bądź uregulowaniu podatku od spadku lub darowizny.
Powyższe zestawienia dokumentów mają jedynie charakter poglądowy, ponieważ każda sprawa jest inna i może wymagać dodatkowych dokumentów (np. umowy kredytowej, uchwały wspólników spółki z o.o., aktu zgonu do wykreślenia służebności z księgi, itp.)
Istnieje możliwość dostarczenia oryginałów dokumentów bezpośrednio na dokonywaną czynność notarialną, jednak w tym wypadku kopie lub skany dokumentów powinny być okazane przynajmniej na dwa dni przed umówionym terminem podpisania aktu (osobiście lub drogą elektroniczną). Zastrzegamy możliwość wydłużenia tego terminu w zależności od skomplikowania sprawy.